sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Kutomista

Kaulaliina etenee - se saattaa valmistua täksi talveksi. ;) Saas nähdä! ;)

Jos minulle olisi joku vaikkapa kymmenen vuotta sitten sanonut, että kymmenen vuoden päästä olet jo tehnyt muutaman käsityön niin en olisi uskonut. :) Se, että tartuin äidiltä jääneisiin vanhoihin lankoihin ja aloin harjoittelemaan kutomista uudelleen, oli ihme. :)

Kouluvuoteni olivat käsitöiden osalta enemmän tai vähemmän takkuamista. Minusta oli hankalaa, kun käsitöiden tekemistä näytettiin koulussa lähinnä luokan etuosasta käsin - mulle jäi tunneilla paljon epäselväksi. Opettaja tuli lähinnä purkamaan, jos jossakin kohtaa oli käsityön tekeminen mennyt vikaan. :(
Onneksi mummo opasti (vieressä istuen) ja itse näyttäen käsitöiden tekemistä koulutuntien ulkopuolella. :)

Mutta aiemmin en olisi kuvitellut, että alkaisin esim. kutomaan oma-aloitteisesti. Halusin haastaa ehkä itseni ja kokeilla, jos oppisin. :) Vieläkin on kärsivällisyys koetuksella, jos esim. silmukat karkaavat ja joutuu kaiveleman niitä takaisin puikolle. ;)

Uudelle lukijalle Seijalle tervetulotoivotukset! :)


20 kommenttia:

  1. Minäkin opettelin aikuisiällä kutomaan (en oppinut koulussa koska olen vasenkätinen eikä opettaja osannut auttaa. Menin puukäsitöihin ;-) se on mukavaa ajanvietettä!

    Hieno kaulaliina tulossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista - varmasti tulee lämmin kaulaliina! :)

      Puukäsityöt ovat varmasti olleet hyvä vaihtoehto tekstiilitöille. :)

      Kurjaa, että moni vasenkätinen on joutunut kohtaamaan isoja haasteita esim. kudontaopetuksessa. :(

      Hyvä, että löytyy muitakin, jotka ovat aikuisiällä opetelleet kutomaan. :)

      Poista
    2. Puukäsitöissä ei ollut niin väliä kummalla kädellä sahasi tai naulasi ;-)

      Ex-anoppi opetti aikanaan esikoisen kutomaan ja minä sisuunnuin tyyliin jos tuokin, 7-vuotias poika, oppii, opin minäkin. Sinnillä ja peilin avulla opettelin minäkin!

      Poista
    3. Sä olet sisukas, kun olet opetellut kutomaan.:-)

      Poista
  2. Kivan näköinen tulee. Mä niin tykkäisin kutoa ja virkata, mitta peukaloiden nivelrikko estää sen. En tosin mitään juuri osaisi tehdä ;)

    VastaaPoista
  3. Sama juttu mullakin; jäi koulussa ainoa kudin kesken - sukista sain yhden sukan kantapään tehtyä - ja kun noin kolme vuotta sen jälkeen kudoin sen loppuun ja parin sille, oli käsityökärpänen puraissut!

    VastaaPoista
  4. Ihminen muuttuu vanhetessaan, niin myös tavat ja tottumukset. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on - uusia harrastuksiakin voi ilmaantua, joita ei nuorempana olisi itselleen osannut ajatellakaan. :)

      Poista
  5. Mulla jäi usein myös tajuamatta jokin ohjeen osa juuri kun minä tarvisn käsityötaidottomana koulussa enemmän ohjausta, en vain tajunnut niitä ohjeita selitettyinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tarvitsin sen, että mummo konkreettisesti vierestä näytti miten joku käsityöjuttu tehdään. :)

      Poista
  6. Minuakin voisi kutominen kiinnostaa, mutta syytän ajanpuutetta;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kutominen vie mennessään ja huomaa ajan hujahtaneen. :)

      Poista
  7. Sehän on edistynyt hienosti :) Kokeilin samaa ja ei, se ei sovi tuo neulominen ja asentohuimaus keskenään. Mutta ei hätää, taidan tuoda sen sulle hoitoon. Tulisikohan se ommeltuna takaisin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eteneminen riippuu siitä, millaista mallia kaulaliinasi on :), että osaisinko mä tehdä. ;)

      Poista
    2. Enhän mää nyt mitään muuta osaa kun sitä suoraa vaan :D

      Poista
    3. Tuo vaan mulle hoitoon.:-)

      Poista
  8. Mä olen myös löytänyt käsillä tekemisen ihanuuden vasta nyt muutama vuosi sitten!! Ja voi että kun se on ihanaa!! <3 Sun kaulaliina näyttää tosi kauniilta!! Onhan tässä vielä paljon aikaa jäljellä ennen kun se kevät sieltä koittaa ja kyllähän sitä vielä alkukeväästäkin kaulaliinaa usein tarvitsee.
    Mä muistan yläasteella, kun oli pakko tehdä villapaita. Piti saada seiskalla valmiiksi, mun valmistui vasta kasilla ja hihat kokonaan opettaja antoi mun tehdä neulekoneella. :D Joten ei ihan mun juttuni ollut silloin. Nyt kun saa tehdä omaa tahtia, niin voi kuinka mä nautin siitä.
    Työniloa sinulle!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!:-)

      Kevättalvella varsinkin olisi hyvä käyttää kaulaliinaa niin ei alkava kevät pääse yllättämään flunssan muodossa.

      Se että kutoessa on riittävästi aikaa on minullekin mieleen.:-)

      Poista