lauantai 23. toukokuuta 2015

Hunaja

Isä aina sanoi minulle, että hunaja on terveellistä ja lapsuudenkodissani sitä käytettiin muun muassa ampiaisenpiston aiheuttamaan kirvelyyn sivelemällä kirvelevään kohtaan hunajaa, jolloin kirvely lakkasi. ;)

Isä käytti hunajaa säännöllisesti kahvin makeutusaineena. :)

Luin tänään artikkelin hunajan terveellisyydestä ja kävin ostamassa purkillisen hunajaa. En ole ikinä kovasti ollut mieltynyt hunajan makuun - olen käyttänyt hunajaa joskus flunssaoireiden lievittämiseen.  Nyt ajattelin, että alan nauttimaan hunajaa päivittäin - ehkä pikkuhiljaa tulen sinuiksi hunajan maun kanssa. :)

16 kommenttia:

  1. Mun terveysjuoma yhteen aikaan oli semmonen, että illalla nukkumaan mennessä pantiin vesilasilliseen lusikallinen pellavansiemeniä ja lusikallinen hunajaa. Aamulla sekoitettiin ja juotiin. En ollu kyllä kipee ja mahakin toimi :)
    Kahvissa en oo kokeillu, kun juon omani mustana siltään, mutta kaipa joku tykkää... teessä oon kyllä käyttäny.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin juon kahvin mustana ja teen myös. :)

      Pellavansiemenet ja hunaja ovat varmasti terveellinen yhdistelmä - pellavansiemenet suojaavat mahaa ärsytykseltä.

      Mun pitäisi hankkia blenderi, ja sekoittaa hunaja ja hyvin kypsynyt banaani keskenään niin siitä voisi tulla maukas välipala. :) Äsken laitoin hunajaa leivän päälle niin siihen hunaja tuntui sopivan. :)

      Poista
    2. Ainakin siitä tulis kunnon energiapaukku, kun kypsässä banaanissakin on sitä makeutta... mutta tosiaan, paahtoleivän päällä muistan kans syöneeni.

      Poista
    3. Makeutta olisi kovasti. ;)

      Mä syön miltei päivittäin banaaneja ja kaupasta on välillä vaikea löytää semmoisia banaaneja, jotka eivät olisi jo valmiiksi ihan keltaisia. ;)

      Poista
  2. Hunajassa on tosiaan oma makunsa. Itse siitä tykkään, laitan hunajaa mielellään jogurttiin tai leivän päälle.
    Olen kuullut, että koska sokeri imee itseensä nestettä, voi sokeripalan painaa tai hunajaa sivellä piston päälle, niin se imee osan myrkystä pois. Tiedä häntä, onko sitten luulopuhetta, mutta jos se lievittää kutinaakin niin sen parempi :-)
    Toivottavasti totut terveelliseen aineeseen! Vaikka teelusikallinen päivässä lääke-tyyppisesti, niin menee maku nopeiten ohi suusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin hunaja toimi heti, kun sitä siveltiin kutiavaan kohtaan. Mä lapsena muutaman kerran törmäsin ampiaisen kanssa yhteen. Sokeri saattaa toimia yhtä hyvin kutinan taltutuksessa.

      Hunajan maku vaatii totuttelua. :)

      Mä ajattelin nyt ottaa hunajan säännölliseen käyttöön. Samoin olen tehnyt rypsiöljynkin kanssa. ;)

      Poista
  3. Sun täytyy kokeilla sitä turkkilaisen jogurtin kanssa, oi oi se on hyvää :) Tietysti sää voit alkaa totuttelemaan valkosuklaisen Tobleronen kanssa, siinäkin on hunajaa :D Mää söisin vaikka kuinka hunajaa, mutta pelkään astmakohtausta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turkkilainen jogurtti ja hunaja passaavat varmasti yhteen - täytyykin kokeilla. <3

      Valkosuklaista Tobleronea mä saatan olla joskus syönyt. <3

      Astman kanssa kannattaa olla tarkkana.

      Poista
  4. Hunaja on kyllä aika ällömakeaa jopa mun mielestä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hunajassa on (mun suuhuni) joku makea "jälkimaku", johon koetan totutella. ;) Hunaja on tosi makeaa! ;)

      Poista
  5. No niinpä, luonto on kaikenlaista eliksiiriä täynnänsä :)
    -Hellu ja Blackie Kahden Naisen Loukussa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on - luonnosta löytyy monenlaista herkkua! ;)

      Ihmisetkin ovat jo kauan kauan käyttäneet hunajaa. ;)

      Poista
  6. Hunaja ja inkivääri ovat kummatkin hyviä terveys juttuja ja piristävät kummasti oloa. Hunajaa käytän aina silloin tällöin teen joukossa makeuttajana ja pelkästään lämmintä hunajavettä on hyvä juoda varsinkin flunssan aikana.

    Mikäli et vielä tiennyt tätä niin nyt tulee ohjetta niille jotka esim: ovat raskaana ja kärsivät pahoita aamupahoivointi kohtauksista. Kuumaan veteen, raasta inkivääriä pieni määrä, lisää hunjaa joukkoon niin saat aamupahoivointiin helpotusta. Tätä reseptiä voi kyllä käyttää ihan muutoinkin jos haluaa kokeilla virkistävän ja raikkaan juoman. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hunaja ja inkivääri ovat molemmat hyviä luonnontuotteita. :)

      Mä olen nyt syönyt hunajaa turkkilaisen jogurtin kanssa - tasoittavat hyvin toistensa makuja. :)

      Poista
    2. Tota pitääkin joskus testata! Mielenkiintoinen versio. :)

      Poista
    3. Makuyhdistelmä on erinomainen - kreikkalainenkin jogurtti sopii. :)

      Poista